C64 Csodaországban
2013.08.27. 22:33
Nem kellett eltelnie egy évnek sem, hogy egy új, Commodore 64-es szuperalkotás borzolja a kedélyeket. A Censor formációról már többször esett szó a blogon. A "srácok", élükön Bob-bal és CRT-vel körülbelül egy éve kezdtek el gondolkodni azon, hogy újra alkotnak C64-en. Ennek lett az a vége, hogy néhol már (jó értelemben véve) túlzásba víve a dolgot idén nyárra elkészítették az új Commodore 64 mérföldkövet. A kiadott demo a Wonderland XII nevet kapta, és a 2013-as Baroque Floppy People retro demoscene partyn végül is abszolút kiérdemelten győzött.
Soci barátunk sietett a segítségünkre, hogy jobban megérthessük a demo mögött munkáló kódot. Igazi nemes reverse engineering munkát végzett. Aki még nem látta a demot, és nincs kedve/ideje/szakértelme, hogy betöltse akár VICE-ba, akár rendes vason, annak jó segítség lehet a Youtube, ahol már természetesen megtekinthető.
A demoban kezdésnek (nyilván) lebontják a basic interpretert úgy, hogy a karakterek szépen szétmálanak pixelekre. Áttolják hires bitmap-ba a képernyő tartalmát és egyszínűsítik karakterenként. Arra nem figyeltek hogy kis/nagybetűs üzemmódban is lehetett volna, de ez talán már szőrszálhasogatás. Az effekt bitmapos, de a spriteokat bekapcsolva felejtették. Amúgy mocskos nagy speedcode, bár körülbelül 100 pontot mozgat meg, de ez amúgy is csak egy töltőpart, még viszonylag hangulat nélkül.
Funnel
Aztán ahogy a kezdőhangok felharsannak elindul az első igazán velős effekt ami természetesen színgörgetés. Kicsit rá is sütögették a demora, hogy nem áll másból az egész, csak ennek a trükknek a variálgatásából, de ez egyrészt nem igaz, másrészt ha okosan van megcsinálva, akkor igen látványos tud lenni ez a fajta technika. A Funnel part valójában négyfázisos multi bitmap animációk színforgatással, amik warphole-okat formáznak. A sok a fekete köz azért van, hogy nehogy összeakadjanak a színek. Persze nem mellékesen jól is néz ki. Megalapozza a demot. Az embernek már itt borsózik a háta, érződik, hogy nem fércmunka, hanem igazi trónkövetelő alkotás következik.
Circle Cat
A főcím, illetve a demo címe is stílusosan lett felvezetve. Egy spriteokból felépített fillezett kör úszik be a képernyő közepére. Hyperscreen-ben (badline mentes), valamint hogy még kevesebbet kelljen szórakozni az időzítéssel a sprite eleje streechelt. A kép tetején sajnos kellett az idő a zenének úgyhogy ott hamar el van vágva. Az üres kört aztán macskára cserélik, és megjelenik a demo logója is. Látszik hogy hol van a kereten a spriteos rész, de hát át kellett vezetni az előző effektet. Egy sprite alul még kiegészíti a képet, a színei raszterből vannak állítva, de ott a dolgok amúgy is multi spriteból állnak, mert kell a sprite még másra is.
A macska körüli koncentrikus körök hires nagyított spriteok lebontott kerettel. A zoom mozgás animáció. A logo színei, illetve az effekt a betűkön bitmap színgörgetés. A macska pislog, és húzogatja az orrát. Pofás kis kétfázisos animáció. Összességében tökéletes képsorok.
Morph
Aztán jön valami egészen más, szó szerint pixel morpher. Feliratokat alakít egymásba. Alul egy karakteres logo, a 3-color-logo-competition utóhatása. A szövegek is karakterekbe vannak renderelve, így sok fázis elfér és könnyű mozgatni őket. A nagy szünet a szövegek között az animáció fázisainak a számítása miatt van. Le sem lehetne tagadni, hogy Axis munka. Kicsit lazább, látszólag egyszerűbb part, ami kilóg a többi közül, de ez nem is baj, mert bár szürke színekből építkezik ez a rész, mégis színesíti a demot.
Raytracer
Eztán következik csak az igazi szemfényvesztés! Érdemes a part előtt rögzíteni az állkapcsokat, mert a látvány maximalizált. Elképesztő okosan megkomponált part jön Bob tálalásában, ami rendesen megizzasztotta a kódergurut is. A fő téma egy 4 fázisos bitmap animáció, ami renderelt gömböket mintáz. Néhol nem jött ki a karakterhatáron a szín, ott sprite-tal van megtoldva. A vízszintes mozgatás VSP-vel történik, ebből adódóan eszelős gyors. Ennek a partnak a sebessége eddig szokatlan volt a C64-től. Amikor bemutatták, nyilvánvalóan "horzsolt". A középső gömb tetején négyzetes színgörgetés van mindenféle hasznos dolgokra, mint például a scrollozott szöveg, feliratok, szemek. :)
Vector balls
A merész színgörgetés után egy lazább Axis munka lett ütemezve, ismét megjegyzem: okosan. A bobokból képzett kocka animációnak tűnik. A kód nehezebbik fele a profi dinamikus oldalkeret bontás. Ennek a számítása és a kód módosítása el is viszi az idő nagy részét. De hogy ne legyen túl bonyolult a badline-ok miatt ez is hyperscreen-es. Ezért csak egy sprite logo került alulra.
Solid
Kitalálható, hogy egy színgörgetéses part következik. A behozó effekt tisztán bitmapes. Persze a leszedő is. A kép kiváló iparosmunka. Érdemes megfigyelni, hogy a Censor logo úgy van megkomponálva a maga 16 színéből, hogy úgy tűnik, mintha a scroll árnyékot vetne rá. Mondhatni: szokásos bitmap színgörgetés, csak most 2 fázisban. Mivel a kockák sarkain túl sok szín lenne, néhol sprite-okkal van megtoldva. Jól olvasható és szép scroller.
Flip Queen
CG és Lavazza turn disk partja zárja az első lemezoldalt. Az idén indult duó mára jutott el oda, hogy egész kellemes plazmával fűszerezett partot rakott össze, ami megállja a helyét egy ilyen monumentális alkotásban. Okosan csak a kép látható részeit számolja, az üreseket nem. Nem bufferelt, de úgysem látszana a különbség.
Z Scroll
A második oldal egy könnyed zoomolós sprite stretch scrollerrel indít hyperscreen-en keret bontással bolondítva. Avagy miért is kell gyorsan scrollozni hogy ne látszódjon a vízszintes kvantálás. ;)
Eyeballs
Ha létezik Axis, Crossbow, Graham és HCL stílus, akkor az Eyeballs az eredeti Bob style. Hatalmas, már-már lehetetlen méreteket öltő látványorgia ez a négyfázisos gömb anim, színgörgetéssel. A fel/le tolás FLD, oldalra VSP-vel görgeti. Később a mozgatás átvált AGSP-re, attól van a nagyobb üres rész fenn. A raytrace-elt hatású gömbök után ez lett a második megalomán part. Már-már átmegy animált wallpaper effektbe a végén. Lenyűgöző megoldások, példás kivitelezés, de ezzel persze még nincs vége!
Screaming
Kis közjáték, meg persze egy okos töltőpart kellett a fő látványosságnak ígérkező Metaballs rész elé, ezért egy nyúllal, és sikoltó nővel összehozott több képernyős képet scrolloz a demo felfelé. Sima egy pixel/frame-es bitmap görgetés felfelé másolva, közben pedig berántja Axis mestermunkáját. A kép Creeper egy feldolgozása.
Metaballs
Töltés után egy brutál, szummázós blob effekt jön, ami látszólag elszakad a valóságtól. Felnagyítva thresholddal, ami cseppet formáz. Dupla bufferelt 25fps-es monstre kód. A charsetbe össze lett válogatva 800 különféle darabka, abból pakolja kifelé. A szürke színek ismét vágják a demo összhangját, de megint csak jó helyre illesztve nem zavaró, sőt!
4ever Twist
Egy igazán kellemes 90-es évekbeli hangzásvilágot idéző zenével vált a demo. Jó a csere, mert egy jó kis oldschool effekt következik modern köntösben. Egy rövid king-kongos sprite anim után, ahol az alsó/felső keret természetesen le van bontva következik egy VSP-s multi bitmap színgörgetős "csavart" scroller effekt. Hasonló már debütált a 2013-as DOTY-ban, és kicsit megfűszerezve ide is belefért. A scrollszöveg mellett helyet kapott pár pixelhős is. Nagyon látványos!
Tornado
A megjelenő, motívumként gyakori óra körül ez alkalommal egy amolyan időörvény úszik. Az effekt nagyon hasonlít a Byterapers csapat Unsound Minds demojának egyik kiemelkedő partjára, de annál lassabb, igaz kétirányú. Az "előd" egy nagyon gyors fraktál zoomernek volt álcázva, meglehetős eredménnyel. Itt is amolyan időalagút hatású a látvány. Természetesen színgörgetés, 4 fázis, 50fps, és ráadásként a színeket is keveri.
Flip Flop
A lemezoldal végén egy jó kis kép stretcher. Spriteokból, hyperscreen-ben. Nekem különösen tetszenek ezek a trükkök, egyszerre látványosak, oldschool hatásúak és technikásak.
End
"Nincsen Censor demo digi nélkül". Nos, ez úgy látszik most is bejött. Egy kis Kraftwerk mix zárja a demot Swallow gondozásában. A 16kHz-es digi sample csomaggal operáló zene egyszerre ötletes, és worldfirst. A végén a credits és a greeting egy upscrollerben kapott helyet, a végén már nincs spilázva a dolog.
A Wonderland XII egyszerre megosztó és inspiráló; lenyűgöző és kiszámítható, de mindenképpen szórakoztató alkotás. Nyugodtan állíthatjuk, a C64 scene kevesebb és szürkébb volt a Censor csipkerózsika-álma idején. Reméljük, még sok kaland vár minket a nyúl üregében!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek