Heti CSDB vizit

2012.09.19. 18:12

Pörögtek az események itt a blogon az utóbbi hetekben, nem nagyon volt idő mazsolázni a CSDB rilízek között. Persze az is igaz, hogy így nyár végén nem volt túl nagy pezsgés. Laza uborkaszezon, közben a demoscene aktivitás őrlángon.

 

star_trek.png

 

Mondhatnánk, hogy az egyetlen üde scenefolt a Star Trek - The Lost Episode című Software of Sweden fake-demoja, de ez csak féligazság. A Demodays 2012-n azért volt még pár érdemes alkotás, az Atlantis onefiler minimum aranyosabb, sőt, a Crypt csapat Wir Sind Da oldskool dentrója szerintem egy fokkal jobb is volt, ennek ellenére utolsó lett. Kinek a pap, kinek a pap(w)lan (pffff).

 

wir_sind_da_2.png

 

Akad egy aprócska partyscroller is, a Dual Crew Pop! intrója, mivel egyesek úgy érezték, a Sundown partyn is kell hozni valamit, csak ez így elég kevés. Mondjuk a grafika legalább jó. Szép színes, szeretem.

 

dualcrew.png

 

Ellenben kaptunk két jó kis lemezmagazint. A Triad-Oxyron megszokottan minőségi belcsínnel érkező Attitude-jének a 13. számát, melyben Hermit/Samar/Singular földink introzakját is hallhatjuk. Érdekesség, hogy a lapban kapott helyet a Nordic Scene Review, amely egy időben igen felkapott, aktuális demoscene témákat és alkotásokat elemző skandináv lemezújság volt.

 

attitude.gif

 

A másik mag egy induló, angol nyelvű, de döntően német kísérlet Above and Beyond néven. Az új magazin a Driven elhalása óta az első minőségi újságíráskezdemény egyfájlos vonalon. A menüben linkeket kapunk a tartalomra, ami persze egy slukkra is végiglapozható, igény szerint. Kellemes olvasmány, és találhatunk egy fura véleményt is az írások között a pornó demoscenre gyakorolt hatásáról.

 

above_and_beyond.gif

 

Játékok terén ismét és megszokottan: el lettünk kényeztetve. Az egy dolog, hogy folyamatosan frissítik a régi játékokkal a CSDB-t, illetve a régi játékok újratört-feltrénelt változatával, illetve egy-két olyan "kinccsel" ami nyilvánvalóan hálátlanul avagy éppen jótékonyan homályba veszett.

Utóbbikra példa az Interdictor Pilot, ami egy Star Wars szimulátor külön doksiban az irányítással, vagy említhetném itt a Chicken Maze-t is, esetleg az Army Move USA-t. Csak retro függőknek!

 

army_moves_usa.png

 

A jobb previewkból is kaphattunk egy-egy javított verziót. Laxity-ék kicsit megpingelték a Pinball Dreams projektet, nemkülönben a Knight 'n' Grail 2-t, és a PushOvert is. A remény hal meg utoljára.

 

pinball_dreams.gif

 

 

 

A végére hagytam aztán Hermit kiváló zeneszerkesztőjét a SID_Wizard-ot, aminek bugfixált változata a kísérletező kedvű zenészek rendelkezésére áll immáron. Egyelőre álljon itt a letöltési link, és egy nagy köszönet, a későbbiekben pedig még visszatérünk a programra egy egész poszt erejéig.

 

sid_wizard.png

A különféle demoscene platformoknak megvannak a sajátosságai. Persze ez nem azt jelenti, hogy egyes műfajok csak és kizárólag egy géposztályra korlátozódnának. Gondoljunk csak az ANSI gfx-re, ami leginkább FP-n jellemző megnyilvánulási forma, de létezik a C64-es "megfelelője"; a karakter-grafika.
 
Ezen írás az egyik (A többiről majd később!) olyan műfajról szól, ami tipikusan a C64-esen terjedt el. Ami nem más mint a noter, writer (nem graffitisek) jelenség. Ne becsüljük le az ilyen apróságnak tűnő "részleteket". Többek között ezek a kis különbségek adják meg egy adott platform ismérveit és teszik egyedivé.
 futurw.png
Először a 'writerek' jelentek meg a '80-as évek közepén. Itt álljunk is meg! Mi a különbség 'writer' és 'noter' között? Azokat a tool-okat amik a billentyűzetről érkező összes jelet (karakterek, kurzor mozgás, törlés, "színezés") tárolják, majd "visszajátszák", 'writer'-nek illik nevezni. Ezzel a módszerrel elérhető, hogy amikor olvassuk a szöveget, olyan mintha valós időben íródna.


graffnot.png
A 'noter'-ek a kész, megszerkesztett szöveget tárolják és valamilyen látványos (???, már amelyik - szerk.) módon tárják az olvasó elé. Az évek során rengeteg noter típus látott napvilágot: sideborder (szöveg van a kereten is), logo-os, proporcionális, sprite-okkal "megspékelt"...stb. Igazából a swap az, ami nagyban generálta a noter gyártási dömpinget. A swapperek a leveleiket noterbe írták, majd a lemezre felmásolva küldték szét. Ha valaki hosszú leveleket írt, sok papírt spórolhatott, nem beszélve arról, hogy könnyebb lett a 'pack' tömege is. Egy valamit is magára adó csapatnak kellett, hogy legyen saját note készítője. Meg különben is, más noter-je sose lehet olyan jó mint a sajátunk!
 faces1.png
Itthon a Faces műhelyéből került ki a legtöbb noter. Érdekes, hogy a 'Facenoter' az akkori legnagyobb rivális; Graffity csapat munkájának a továbbfejlesztett változata. A 'Facenoter' külföldön is nagy karriert futott be, több módosítása jelent meg. A 'tökéletesítések' amúgy is jellemzőek a műfajra; hol több memória kell a zenének, hol
multispeed lejátszó szükséges, vagy csak egyszerűen hibát kell javítani.

A fejlesztések "netovábbja" a cseh Unreal csapat; 'Timenoter' nevű terméke. Nem akarom felsorolni mennyi mindent tud, csak egy példa: van lehetőség sorkizárt szöveg írására is! (az minek? -szerk.) Népszerű tool-ok voltak még az Octanoter és Iceball (noter mániákus) művei.


timen.png
Azt hiszem nálunk a legismertebb noter a 'Stubby-Noter'. Kevés lehet az olyan (igazi) C64 tulaj aki nem találkozott a 'Proszolg' hirdetésével a '90-es években, ami 'Stubby-Noter'-rel készült. Kék képernyő, fehér (ROM) karakterkészlet, JCH zene; egyszerű és kis helyen elfér. (Fogadok most sokan kapásból tudják, hány blokk-ot is foglalt a Proszolg reklám!)


stubby.png
Visszatérve a hazai vonatkozású noter-ekhez meg kell említenem a Pride (MegaNoter) és a Cadgers (Cadgers-Noter) csapatok tooljait, amik külföldön is ismertek és kedveltek lettek. Remek munkák.
 
Lehet, hogy a noter-ek sokkal körülményesebben kezelhetők, mint egyéb információ közvetítő megoldások (pl.: info.txt-ek), de legalább nem olyan unalmasak és jellegtelenek.

süti beállítások módosítása