Kovács Győző emlékére

2012.12.19. 21:17

A hatodik Árok partyn különleges vendéget köszönthettünk előadóként.

Dr. Kovács Győző ismert és elismert szakember volt hazánkban éppúgy, mint külföldön. A hazai informatika egyik úttörője, az első magyar számítógép építője, a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjének birtokosa jött el és tartott előadást félszáz fiatalnak. Hajlott kora ellenére csodálattal figyeltük aktivitását és fiatalos lendületét. Előadása olyan volt, mint egy kedélyes csevegés, mesélt, kérdeztünk, lelkesen válaszolt. Tetszett neki a találkozó, és dicsérte kitartásunkat.

 

Szabó Győző.png

Kovács Győző egy hőskori 2 bites tárolóval

 

Mesélt az első hazai számítóközpont felállításáról, manapság már rém fura hardware-ekről, izgalmas ember-gép közötti sakkversenyekről, és a terveiről.

Szívügye volt az informatikatörténet. Kiállításokat, előadásokat szervezett a témában. Nyugdíjazása után ez lett a szenvedélye, és ezzel nagyon sokat tett azért, hogy a mai ifjúság is találkozhasson a nem is olyan öreg tudományág gyökereivel.

Mindig támogatta a fiatalokat, szervezte és pártolta a hazai informatikaoktatást. 1983-ban megalapította a Garay Számítástechnika diákversenyt, megszervezte a TV-BASIC-et, és számos alkalommal rendezte meg az Országos Mikroszámítógépes Találkozót, az SzMSzM-t (Számítástechnika Mindenkiért, a Számítástechnika Mindenkié), ezzel is hitközösséget vállalva az idén elhunyt Jack Tramiellel, a Commodore cég alapítójával.

Izgalmas és eredményekben bővelkedő életútja 2012 december 18-án ért véget. Nyugodjék békében Tanár Úr!

A nagy X demoreview 1. rész

2012.12.16. 01:37

Igencsak adósok vagyunk az idei év C64 szenzációjának elemzésével, az X'2012 party demoinak boncolgatásával. Akkora falat, hogy csak tapogatóztunk, mint "tót a pennán", hogy hol is fogjuk meg a témát. Végül arra jutottunk, hogy elválasztjuk a búzát az ócsútól, és kezdjük az utóbbival amolyan bemelegítő jelleggel, és aztán következzen csak a java.

Cargo plain
EE 20 D0 90 FB italic

- Ez a democompo életem egyik legnagyobb élménye volt. Holtfáradtan, egy Reyn koncert után egy agyonzsúfolt alagsori helyiségben ültem a vászontól kicsit jobbra, mellettem a szervezők erőlködtek, hogy a kábelekkel ne legyen gond, az 1541u benyaljon minden beadott nevezést, és egyáltalán azt és úgy vetítsék, ahogy illik. Előttem Jeroen Tel foglalt helyet, balra tőlem pedig Deekay/Crest élvezte a látottakat. Ingyen sör a jobb kézben, Reyn Ouwehand autogram a balban. Mi kellett volna még?
- Ööö... Talán egy (vagy több) magyar nevezés? De az biztos; csibészség kell!

- Alig volt olyan alkotás, amit a helyszínen ne élveztem volna. Viszont a verseny nagy hányadánál már súlyos álomkór gyötört, ezért a demok nagy részéről csak az ismételt megtekintés hozott a felszínre emlékfoszlányokat. Igazán aprólékosan csak a Censor demojára, a Biba 3-ra és a Coma Light XIII-ra emlékszem. A stream másik végén a kábelek további izgalmakra adtak okot, nemde?
- Valóban emlékezetes effekt volt, az összes demoban szereplő fekete "raster-görbe".

- A demoreview keretében sort kerítünk a versenyen kívül kiadott anyagokra is. Ilyen alkotás lett volna a Pimp my Commodore 100%-os verziója, amit sokadszorra sem sikerült átvernünk a fáradt orgákon, ezért végül nem lett belőle X party stuff.

 
 
pmc100p.png
 
Aki még nem látta volna, annak szívből tudom ajánlani, javított partokat, új időzítéseket, és egy komplett note-ot tartalmaz. Ha tetszik, akkor szavazzatok a demora CSDB-n, és a készítőkre: Chorus, Resource, Singular Crew.

A 'Viva la Revolucion!' egy GMI (Gheymaid Inc.) alkotás. A grafikát és a kódot Motion készítette, a zenét pedig a tavaly elhunyt Intensity és a most éppen a SIDwave nevet használó Jan Harries . Motion a scrollban elmondja, hogy nem érzett elég erőt a demózáshoz Intensity halála óta, de most talán változnak a dolgok. Igazán jó dolog, hogy alkotásaiban tovább élhet Arman, aki az idei Árok party egyik szereplője lehetett NecroPolo díjnyertes Electric Jesus feldolgozásával. Egy space után a második partban egy régi SIDwave zene és Commodore Che képe fogad. Hogy miért nem volt compo résztvevő a demo, azt nem tudom, talán nem készült el, mindenesetre megállta volna a helyét, mert akadt pár jóval minimalistább demo is.
- Nekem csak ez jutott róla az eszembe: "A majmok bolygója" tényleg egy jó film...

 

vivalarevolution_1.png

  
- Az Inflatable Passion egy rövidke X review. Mit hogy kellene scroll egy kis fura animmal, amiben valami 3D szörnylovas-korbácsos-hőslovag(nő?)ot ingattak meg. Hát mit ne mondjak, ez azért jobb, hogy nem lett beadva.
- Szeretném hinni, hogy az önkritika vezérelte a készítőt amikor nem adta be a compora.
- Az infók amúgy hasznosak lehetnek a szervezőknek, mert valóban kevés volt az asztal, zavaró volt a dohányzás a teremben, ésatöbbi ésatöbbi.

 
inflatablelove_1.png
 
- Az igazán juj kategória a Dosent Mess with the 1338. Beszédes kép, (brainfuck) zene, raszter bug, poénos scroller rettenet angolsággal.
- Dinoszauruszoktól mit várhat az ember? De legalább nem terhelték a közönséget a compon.
- Mély nyomot bennem sem hagyott. Hamar reset került a programfutás végére.

 
dosent_1.png
 
- Az utolsó compon kívüli cucc már nem azért nem lett indítva, mert ratyi, hanem mert spec hardware-t, REU memóriabővítőt igényel, de mivel ez nagyon keveseknek adatik meg, illetve az 1541 Ultimate, ami képes emulálni a REU-t nem default config, ezért maradt volna a wild kategória, de olyan nincs X partyn. Maradt a sima party release besorolás.
- Igazából sehogy se indulhatott volna a democompon, ugyanis a verseny-gép egy "bövítetlen" C64, sőt a szabályok szerint 5,25-ös lemezen lehet csak beadni a produkciókat.
- Valóban, de azért sumákoltak, és minden Ultimate-ről ment. Még a demok is!
 

 
- A Crest csapat most kivételesen nem találta fel a spanyolviaszt, csak sztereóképesített pár animációt, és gyakorlatilag csinált egy Blureu feldolgozást kvázi 3D-ben. Készült egy pornóváltozat is, ami viszont nem lett kiadva, de ha valaki rendes partyperson volt, akkor megnézhette Deekay gépén.
- Tehát nem látta senki!
- Én is láttam. 8D

 
 
tnaplo00145_1.jpg

Jeroen egy kiadatlan Crest alkotást néz - bandzsítva

 
- A Conclusion az Emulamertől már comporilíz. Ennek megfelelően kellene neki egy kis igény. Mit lehetne mondani rá? Való(s)ban nincs multiplikatív inverze, az teljesen biztos.
- Így van. Annyira nincs neki, mint nekem fogalmam, az előző mondatod értelméről. Azt azért megtudtam ebből a "műalkotásból", hogy az atarisok öreg, vak(?), náthás, mérges emberek, akiket még a nap (vagy a hold?) is (le)sajnál. (Nem csodálkoznék, ha egyszer kiderülne, hogy egy "nagy név" rejtőzik az Emulamer handle mögött.)  
 
conclusion.png
 
- Mostanában dívik a CSDB-n rövid programocskákat írni, amivel nyugodt szívvel csatlakozhatnál te is, nem?
- Ne hozzál zavarba!
-
32 byte hosszú fuzzy logic effect némi hangeffekttel fűszerezve. Érdekes, csak nem democompóra illő. Esetleg egy intróban el lehetett volna sütni, de ott meg beleolvad az alkotásba, és az ember nem veszi észre a trükköt, és a lényeget, a tömörséget. Azóta készült egy 26 byte-os változat is, igény lenne rá, csak...
- Nem nagyon látom értelmét olyan dolgokkal előállni, amit korábban már megcsináltak, ráadásul jobb minőségben. Mondom ezt annak ellenére, hogy nagy híve vagyok az optimalizálásnak. (Annak meg csak örülök, ha volt némi közöm/közünk a CSDb-n folyó "miniatürizálási" mániához.)

 
32bytefuzzy.png

  
- A TSA aka Solaris Agency egy 80 évekbeli utóérzéssel nevezett. A Bornscrollerben laza dupla scroller, Jeroen Tel zene -némi logo villogtatással- és pár kereten kívüli sprite a kínálat. Biztosan nem nyerni jöttek. Amolyan still ready intro.
- Érdekesség, hogy a kiadott lemezen egy másik (törölt) verzió is található, aminek szerintem sokkal jobb a logoja. Igaz nem TSA logo. Ilyen az amikor önmagukat múlják alul...

 
 
Bornscroller.png

 
- A Metarave 4k a Digital Sounds System kétpartos 4k-ja némi zenével.
- Azt hitték a srácok, hogy X-en van 4K compo is? Vagy csak nem illetek az ACID fejek a Molotov-ba?
- Az első képkockákban egy kis smile vektorpartot láthatunk, ami végülis jópofa, a másodikban pedig egy apróbb blobpartot megbolondítja sprite szmájlikkal, amik ha találkoznak akkor kicsit szomorúak lesznek.
- Véleményem szerint ennek az intro-nak kellene lennie a mércének (vagy a lécnek?). Soha rosszabbat.

 
 
Metarave.png
 
- A következő entry a C64faal, egy poénból beadtuk a compora kategóriás democska. Jeroen előttem szakadt a röhögéstől, amikor meglátta a beadott festményét. Elsődemos copy-past kód némi Beverly Hills-i Zsaru zenével és Jeroen Tel grafikával. Az ilyen alkotások aranyosak, de a verseny után elsikkadnak. Persze ha az egyik legjobb C64 zenészt viccelik vele, még jól is elsülhet. Azóta Jeroen visszatért a scene-re, és nyakamat rá, hogy a következő Oxyron demok egyikében ott lesz a "keze nyoma".
- A próféta szóljon belőled (vagy belőlem?). Bevallom én se ismertem (vagy mégis?) a "demo" hátterét. Értem én, hogy itt a poén a lényeg, de miért nem adnak többet a minőségre. Lehet igényesen is "igénytelenkedni", legjobb példa rá az Afrika! Szerintem az egész 'X' leggyengébb produkciója a C64faal.

 
tnaplo00226_1.jpgBejött a vicc Jeroennek

 
- A Retroholica következik.
- Ez nem Retroholica, hanem inkább Vintageholica. Azért ez a demo igazi vason, Junoszty TV-n hozná a '86-os feelinget.
- Jogos, de kicsit bátrabban: oldskool techdemo. Ez első partban a logo hullámoztató FLD rutin tetszetős, de a demo utána is tartogat még kellemes effekteket. Nagyon jó retro partok, és pár aranyos ötlet jellemzi ezt a coding-comeback alkotást. Szerintem ez a demo nem 16-ik helyre érdemes, annál jobb, szerinted?
- Az arculat az tényleg nagyon oldskool. De azt is mondhatnám inkább old, skool nélkül. Találtak pár 25 éves demo-partot? Vagy mi?
 
Retroholica.png
 
- Az X2012 egy Abnormal(is) cucc. Hogy miképpen nem lett utolsó, azt fel nem foghatom. Pár namevote bejutott a rendszerbe gondolom, mert ez bizony előzsűriért kiállt.
- Egyetértek! Az bizony "namevoting" gyanús. De nálam nem az utolsó...

 
 
X2012demo.png
 
- A Det var bättre förr! a Software of Sweden visszatérő demoja 20 év után, ami kicsit látszik is a stíluson, ami ugyanúgy space nyomkodásban, zenefeldolgozásos music demoban nyilvánul meg. Remélem ennél tudnak majd nagyobbat is villantani, ehhez rippelt-válogatott zenék helyett inkább saját cuccokra, és effektekre lesz szükség, a JSL képek egye fene jók lesznek.
- Menjünk inkább tovább!

 
SOSdemo.png
 
- A Panda Design a Small Airt nevezte. Meglepően elől végzett ahhoz képest, hogy a két(sicc!) part mellett gyakorlatilag semmi érdemlegeset nem tudok felemlegetni.
- Azt hiszem ez a party-n készült "one man show". Ennél több nem is várható.

 
 
small air.png
 
- HCL/Booze Design most főállású apa, ezért nem vártak tőle semmi komolyat az X látogatók. A Strange Day a nevéhez hűen elég fura. Egy multi kép előtti bob part az egész. Nem rossz, csak nem értettük. A demo zenéje sokat segített abban, hogy a compo alatt leforduljak a székről.
- Talán ha a tengeralattjárón lévő női arcról tudnánk kicsoda, értelmet nyerne az alkotás. Szeretem HCL munkáiban az igényességet. Akármilyen aprósággal rukkol ki, a színvonal megvan. Most se tudok belekötni. (Csak engem emlékeztet a kép egy LGT lemezborítóra?)

 
 
Strange day.png
 
- A Molotov már komolyabb alkotás, amolyan design demo. Egész jól válogatták össze az effekteket a "mondanivalóhoz".
- Azért egy grafikus sokat lendített volna ezen a demon.
- Mindenesetre a We produce rész a csúcsa a demonak, arra inkább lehetett volna építkezni, mint a világháborús finn mémre, ami végül a címet is adta. A Digital Sounds System átment félkomolyból Fairlightba, de a példaképeknek ez a stílus jobban fekszik.
- Abban mindenképpen hasonlítanak a svéd "gigászra", hogy nekik volt szokásuk egy compon több produkcióval nevezni, egyéb egyezést eddig nem véltem felfedezni...
 
 
molotov.png
 
- Ennyivel zárnánk is az első részt, ha nincs kollegám ellenére.
- Enyém lesz az utolsó szó? Jó. Csak annyit mondanék; a jelentősebb része csak most jön!

 

Szabad a pálya

2012.12.07. 23:43

Video Killed the Radio Star. Ezt régóta tudjuk. A mobiltelefonok "eltüntették" a nyilvános telefonok többségét. Gyakran szóba kerül mit "ölt" ki a (demo)scene-ből a Net. Most valami olyasmiről lesz szó, ami a Net-nek köszönheti a létezését. Ezek a Standalone Compo-k vagy Online Compo-k.


1844.jpg
Persze mondhatjuk, hogy nincs új a nap alatt. Régen is voltak pályázat szerű megmérettetések, amikre több nap/hét állt rendelkezésre nevezni. (Ezért is nevezem pályázatnak, nem versenynek.) Az online pályázatokon az elbíráló testület akár a közönség is lehet. Szerintem jobb, ha egy szakértő grémium hozza a döntést (de erről majd később).

Az online pályázatok nagy előnye még, hogy nem igényel túl nagy szervezést. Percek alatt ki lehet "írni". Ha akarnám a következő sorban hirdethetnék is egy "Tehernapló Standalone Compo"-t.
 flex.png
Az éppen aktuális(?) 'High-score Power Ballad Competition 2012' (erről bővebben, mindjárt) és a tavalyi, nagy sikerű 'Rambo Revisited - GFX Compo' is rögtönzött megmérettetések voltak, amit pár alkotás inspirált. Néha elég egy kép vagy egy zene és máris "szárba szökken" egy compo.

De most térjünk rá a nemrég befejeződött 'Hiscore Power Ballad'-re. Erre a 'pályázatra' High-score zenéket vártak. (Ehhez a kitételhez jobban hozzá tudok szólni, mint a 'Ballad'-höz.) Azt nem értettem (nem csak én), hogy a szomorkás, melankolikus ballada stílust, hogyan lehet összemosni a "diadalmas", fennkölt dicsőség-táblák világával. A ballada inkább valami 'game over' zene compora illet volna.
 ecli.png
A másik ami érthetetlen számomra, miért a CSDb szavazatok döntötték el a sorrendet(?). Mint fentebb írtam szerintem jobb ha egy zsűri dönt, reálisabb lett volna az eredmény. Egyébként itt is az volt a terv, hogy a szervezők határozzák meg a sorrendet, de (érthetetlen okokból) megváltoztatták az elgondolásukat. (Mivel a CSDb-n azóta is lehet szavazni, ezért ma már teljesen más lenne a sorrend...)

A győztes Dane 'Channels' című alkotása lett. Még el is fogadnám, hogy megfelelő egy High-score aláfestésére, de véleményem szerint olyan terjedelmes és összetett, hogy nem nevezném tipikus "játék" zenének. Különben is melyik kóder engedne egy C64-es játékba 8800byte-os(!) High-score zenét? Egy "mezei" zene-compon, -ahol nincsenek feltételek- mindenképpen az élmezőnyben lenne a helye.
 linu.png
Nagyon jó zenével indult GRG. A 'Global warming lighter moment'-ben egy valami nem tetszett; nem "loop"-ol, azaz nincs végtelenítve. Egy igazi High-score zene sose ér véget, örökre "hirdeti" a legjobbak teljesítményét! Azért a 10. helynél jobbat érdemelt volna.  Azt külön megemlíteném, hogy GRG vette a fáradtságot és készített egy packot a nevezésekből. (Így sokkal könnyebb eredeti platformon meghallgatni a pályaműveket, köszönet érte!)

Linus két zenével is indult, a helyezései számomra azt bizonyítják, nem biztos, hogy csak a zenék színvonala volt a döntő a végeredmény kialakulásánál. Az egyik zenéje 6. a másik 7. lett. Az "I don't want your money baby"-t valami űr-lődözős játékhoz tudnám elképzelni. A "I sail at midnight / can only lose"-t nem tudom hova tenni, talán egy demo end-partjába, vagy egy játék end-seqjébe passzolna leginkább.
 ecli2.png
Nem fejezhetem be anélkül, hogy ne ejtenék pár szót Eclipse véről. Nem azért mert elfogult lennék (dehogynem!), de sokkal többet érdemelt volna ez a zene. (Nem is a zenét kritizálnám elsősorban, hanem a CSDb közönségét; nem tudnak 'ezek' semmit, azt is rosszul!) Pont ilyen tömör, egyszerű témájúnak képzelek el egy high-score tune-t. Ott hibádzik csak az alkotás, hogy nem 'loop'-ol, ha így tenne az a kis bug se hallatszana amikor "fade-el" a muzsika. (Tudom, hogy tudod, Eclipse! :) Minden más a helyén; basszus, chord, dallam...

Remélem a következő 'Standalone Compon' még több magyar induló lesz, mondjuk ezen!

süti beállítások módosítása