C64 Csodaországban

2013.08.27. 22:33

wordle.png

 

Nem kellett eltelnie egy évnek sem, hogy egy új, Commodore 64-es szuperalkotás borzolja a kedélyeket. A Censor formációról már többször esett szó a blogon. A "srácok", élükön Bob-bal és CRT-vel körülbelül egy éve kezdtek el gondolkodni azon, hogy újra alkotnak C64-en. Ennek lett az a vége, hogy néhol már (jó értelemben véve) túlzásba víve a dolgot idén nyárra elkészítették az új Commodore 64 mérföldkövet. A kiadott demo a Wonderland XII nevet kapta, és a 2013-as Baroque Floppy People retro demoscene partyn végül is abszolút kiérdemelten győzött.

Soci barátunk sietett a segítségünkre, hogy jobban megérthessük a demo mögött munkáló kódot. Igazi nemes reverse engineering munkát végzett. Aki még nem látta a demot, és nincs kedve/ideje/szakértelme, hogy betöltse akár VICE-ba, akár rendes vason, annak jó segítség lehet a Youtube, ahol már természetesen megtekinthető.

 

 

A demoban kezdésnek (nyilván) lebontják a basic interpretert úgy, hogy a karakterek szépen szétmálanak pixelekre. Áttolják hires bitmap-ba a képernyő tartalmát és egyszínűsítik karakterenként. Arra nem figyeltek hogy kis/nagybetűs üzemmódban is lehetett volna, de ez talán már szőrszálhasogatás. Az effekt bitmapos, de a spriteokat bekapcsolva felejtették. Amúgy mocskos nagy speedcode, bár körülbelül 100 pontot mozgat meg, de ez amúgy is csak egy töltőpart, még viszonylag hangulat nélkül.

 

funnel.pngFunnel

 

Aztán ahogy a kezdőhangok felharsannak elindul az első igazán velős effekt ami természetesen színgörgetés. Kicsit rá is sütögették a demora, hogy nem áll másból az egész, csak ennek a trükknek a variálgatásából, de ez egyrészt nem igaz, másrészt ha okosan van megcsinálva, akkor igen látványos tud lenni ez a fajta technika. A Funnel part valójában négyfázisos multi bitmap animációk színforgatással, amik warphole-okat formáznak. A sok a fekete köz azért van, hogy nehogy összeakadjanak a színek. Persze nem mellékesen jól is néz ki. Megalapozza a demot. Az embernek már itt borsózik a háta, érződik, hogy nem fércmunka, hanem igazi trónkövetelő alkotás következik.

 

circle_cat.pngCircle Cat

 

A főcím, illetve a demo címe is stílusosan lett felvezetve. Egy spriteokból felépített fillezett kör úszik be a képernyő közepére. Hyperscreen-ben (badline mentes), valamint hogy még kevesebbet kelljen szórakozni az időzítéssel a sprite eleje streechelt. A kép tetején sajnos kellett az idő a zenének úgyhogy ott hamar el van vágva. Az üres kört aztán macskára cserélik, és megjelenik a demo logója is. Látszik hogy hol van a kereten a spriteos rész, de hát át kellett vezetni az előző effektet. Egy sprite alul még kiegészíti a képet, a színei raszterből vannak állítva, de ott a dolgok amúgy is multi spriteból állnak, mert kell a sprite még másra is.
A macska körüli koncentrikus körök hires nagyított spriteok lebontott kerettel. A zoom mozgás animáció. A logo színei, illetve az effekt a betűkön bitmap színgörgetés. A macska pislog, és húzogatja az orrát. Pofás kis kétfázisos animáció. Összességében tökéletes képsorok.

 

morph.pngMorph

 

Aztán jön valami egészen más, szó szerint pixel morpher. Feliratokat alakít egymásba. Alul egy karakteres logo, a 3-color-logo-competition utóhatása. A szövegek is karakterekbe vannak renderelve, így sok fázis elfér és könnyű mozgatni őket. A nagy szünet a szövegek között az animáció fázisainak a számítása miatt van. Le sem lehetne tagadni, hogy Axis munka. Kicsit lazább, látszólag egyszerűbb part, ami kilóg a többi közül, de ez nem is baj, mert bár szürke színekből építkezik ez a rész, mégis színesíti a demot.

 

raytracer.pngRaytracer

 

Eztán következik csak az igazi szemfényvesztés! Érdemes a part előtt rögzíteni az állkapcsokat, mert a látvány maximalizált. Elképesztő okosan megkomponált part jön Bob tálalásában, ami rendesen megizzasztotta a kódergurut is. A fő téma egy 4 fázisos bitmap animáció, ami renderelt gömböket mintáz. Néhol nem jött ki a karakterhatáron a szín, ott sprite-tal van megtoldva. A vízszintes mozgatás VSP-vel történik, ebből adódóan eszelős gyors. Ennek a partnak a sebessége eddig szokatlan volt a C64-től. Amikor bemutatták, nyilvánvalóan "horzsolt". A középső gömb tetején négyzetes színgörgetés van mindenféle hasznos dolgokra, mint például a scrollozott szöveg, feliratok, szemek. :)

 

vector_balls.pngVector balls

 

A merész színgörgetés után egy lazább Axis munka lett ütemezve, ismét megjegyzem: okosan. A bobokból képzett kocka animációnak tűnik. A kód nehezebbik fele a profi dinamikus oldalkeret bontás. Ennek a számítása és a kód módosítása el is viszi az idő nagy részét. De hogy ne legyen túl bonyolult a badline-ok miatt ez is hyperscreen-es. Ezért csak egy sprite logo került alulra.

 

solid.pngSolid

 

Kitalálható, hogy egy színgörgetéses part következik. A behozó effekt tisztán bitmapes. Persze a leszedő is. A kép kiváló iparosmunka. Érdemes megfigyelni, hogy a Censor logo úgy van megkomponálva a maga 16 színéből, hogy úgy tűnik, mintha a scroll árnyékot vetne rá. Mondhatni: szokásos bitmap színgörgetés, csak most 2 fázisban. Mivel a kockák sarkain túl sok szín lenne, néhol sprite-okkal van megtoldva. Jól olvasható és szép scroller.

 

flip_queen.pngFlip Queen

 

CG és Lavazza turn disk partja zárja az első lemezoldalt. Az idén indult duó mára jutott el oda, hogy egész kellemes plazmával fűszerezett partot rakott össze, ami megállja a helyét egy ilyen monumentális alkotásban. Okosan csak a kép látható részeit számolja, az üreseket nem. Nem bufferelt, de úgysem látszana a különbség.

 

z_scroll.pngZ Scroll

 

A második oldal egy könnyed zoomolós sprite stretch scrollerrel indít hyperscreen-en keret bontással bolondítva. Avagy miért is kell gyorsan scrollozni hogy ne látszódjon a vízszintes kvantálás. ;)

 

eyeballs.pngEyeballs

 

Ha létezik Axis, Crossbow, Graham és HCL stílus, akkor az Eyeballs az eredeti Bob style. Hatalmas, már-már lehetetlen méreteket öltő látványorgia ez a négyfázisos gömb anim, színgörgetéssel. A fel/le tolás FLD, oldalra VSP-vel görgeti. Később a mozgatás átvált AGSP-re, attól van a nagyobb üres rész fenn. A raytrace-elt hatású gömbök után ez lett a második megalomán part. Már-már átmegy animált wallpaper effektbe a végén. Lenyűgöző megoldások, példás kivitelezés, de ezzel persze még nincs vége!

 

screaming.pngScreaming

 

Kis közjáték, meg persze egy okos töltőpart kellett a fő látványosságnak ígérkező Metaballs rész elé, ezért egy nyúllal, és sikoltó nővel összehozott több képernyős képet scrolloz a demo felfelé. Sima egy pixel/frame-es bitmap görgetés felfelé másolva, közben pedig berántja Axis mestermunkáját. A kép Creeper egy feldolgozása.

 

metaballs.pngMetaballs

 

Töltés után egy brutál, szummázós blob effekt jön, ami látszólag elszakad a valóságtól. Felnagyítva thresholddal, ami cseppet formáz. Dupla bufferelt 25fps-es monstre kód. A charsetbe össze lett válogatva 800 különféle darabka, abból pakolja kifelé. A szürke színek ismét vágják a demo összhangját, de megint csak jó helyre illesztve nem zavaró, sőt!

 

4ever_twist.png4ever Twist

 

Egy igazán kellemes 90-es évekbeli hangzásvilágot idéző zenével vált a demo. Jó a csere, mert egy jó kis oldschool effekt következik modern köntösben. Egy rövid king-kongos sprite anim után, ahol az alsó/felső keret természetesen le van bontva következik egy VSP-s multi bitmap színgörgetős "csavart" scroller effekt. Hasonló már debütált a 2013-as DOTY-ban, és kicsit megfűszerezve ide is belefért. A scrollszöveg mellett helyet kapott pár pixelhős is. Nagyon látványos!

 

tornado.pngTornado

 

A megjelenő, motívumként gyakori óra körül ez alkalommal egy amolyan időörvény úszik. Az effekt nagyon hasonlít a Byterapers csapat Unsound Minds demojának egyik kiemelkedő partjára, de annál lassabb, igaz kétirányú. Az "előd" egy nagyon gyors fraktál zoomernek volt álcázva, meglehetős eredménnyel. Itt is amolyan időalagút hatású a látvány. Természetesen színgörgetés, 4 fázis, 50fps, és ráadásként a színeket is keveri.

 

flip_flop.pngFlip Flop

 

A lemezoldal végén egy jó kis kép stretcher. Spriteokból, hyperscreen-ben. Nekem különösen tetszenek ezek a trükkök, egyszerre látványosak, oldschool hatásúak és technikásak.

 

end.pngEnd

 

"Nincsen Censor demo digi nélkül". Nos, ez úgy látszik most is bejött. Egy kis Kraftwerk mix zárja a demot Swallow gondozásában. A 16kHz-es digi sample csomaggal operáló zene egyszerre ötletes, és worldfirst. A végén a credits és a greeting egy upscrollerben kapott helyet, a végén már nincs spilázva a dolog.

A Wonderland XII egyszerre megosztó és inspiráló; lenyűgöző és kiszámítható, de mindenképpen szórakoztató alkotás. Nyugodtan állíthatjuk, a C64 scene kevesebb és szürkébb volt a Censor csipkerózsika-álma idején. Reméljük, még sok kaland vár minket a nyúl üregében!

Szerző: CargoSGR

2 komment

Címkék: demo c64 censor

A bejegyzés trackback címe:

https://tehernaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr685479911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adsr 2013.08.28. 13:59:36

C64 kód terén abszolút laikus vagyok, csak élvezem a demókat. Ez a demó a digivel a végén, viszi a prímet. Félelmetes, hogy mire képesek még mindig ezzel a géppel.

Akzo 2013.09.11. 20:40:11

Hát ez ilyen úristen demó. :) Az "eyeball" résszel nem tudok betelni. 0,985 MHz, 64 kByte. Ezt hogy? Mi? :)