Pár napja Lassan egy hete, hogy lezajlott az év (vagy inkább az elmúlt kettő év) legfontosabb C64-es eseménye az X'2012 (party). Tény; a legrangosabb democompokat az 'X' partykon rendezik, itt nyerni a legnagyobb dicsőség. Az idei rendezvény előtt is óriási volt a várakozás, mert ha valahol "megszülethet" a "trónkövetelő" az az 'X'. A mostani esemény előtt nem jöttek a hírek, nem voltak pletykák (inkább csak dezinformálás). Találgatások  azért voltak. (Igaz az "Edge of Disgrace" előtt is csak azt lehetett tudni, hogy HCL már évek óta dolgozik egy "nagy dobáson", de azt nem, melyik compo-ra nevezi be.)
 dinos.png
De most térjünk rá az idei felhozatalra. Két részre oszthatnám az indulókat (ez szinte minden nagyobb democompora igaz) az egyik fele a jó eredményért száll versenybe, míg a másik fele a "nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos" elvet követi (ha nem így van, akkor vagy nincs önkritikájuk, esetleg feltűnési viszketegségük van).

toptn.png

Ha az első csoport (kb. az első 10 helyezett) produkcióinak az átlagát veszem, talán soha nem volt ilyen színvonalas democompo a C64 történetében. Arra se nagyon emlékszem, hogy egy verseny, 5(!) nevezettje is bekerül a CSDb Top 10 demo-ja közé (lehet, hogy időközben ez már nem igaz). A második csoportban - rendre - valami egy file-os szörnyűséget találunk. (Itt a hangsúly a szörnyűségen van, nem az egy file-oson!!!) Azt hiszem a compo-n kivül kiadott művek, a második csoportot gyarapították volna... (És itt most nem a BlueREU 3D-re  (by Crest) gondolok...)
 
Persze most is voltak furcsa eredmények. A zene és a grafika versenyek végeredményére most nem térnék ki, de azok is megérnének pár sort... A demo kategóriában nagyon feltűnő a Biba 3 alulértékelése. (Persze volt itt már furcsább eredmény is, - még 2004-ben - amikor a Demode "csak" második lett egy Focus-os izével szemben.)

 biba3b.png

 

Vannak akik szerint a különös eredmények annak köszönhetők, hogy a közönség nem volt az ítélőképessége teljes birtokában, ami a fogyasztott szerek hatásának tulajdonítható. Egyelőre úgy tűnik (a többség véleménye szerint) a Coma Light 13 a legjobb C64 demo. Azért én még várnék. (Láttam én már karón varjút kukásmellényt!)

 

demode.png
Itt a teljes sorrend:

         Demo                                               pontátlag(?)

Még valamit "köszönhetünk" az idei 'X' party-nak; a kábelből (ami belógott a képbe) közben mém lett. Figyeljétek csak!

 

Duzzadó játékpiac C64-en

2012.11.01. 23:39

A keményebb demoscene témák után kicsit hajózzunk játékosabb vizekre. Persze csak ideig óráig; nyilván nem fogjátok megúszni X party demoreview nélkül. Addig azonban múlassuk az időt egy kis joyrángatással.


Ebben az évben sokkolóan sok C64 játékhír látott napvilágot, itt az ideje, hogy tovább bővítsük a sort. Bár a nagy stúdióknak nyilván nem éri meg foglalkozni egy ilyen régi platformmal, de a kisebb, befutott indie játékok már könnyen kiköthetnek a 'breadbox'-on néhány fanatikus fejlesztőnek hála. Az általában kicsi, de szórakoztató ügyességi-lövöldözős játékokat viszonylag könnyű portolni, és az indie játékok világa kellően szabad, és kompromisszumképes ahhoz, hogy a jó ötleteket hamar át lehessen venni, hiszen a C64 még reklámértéknek sem utolsó. Gondoljunk csak bele: van egy játék, ami annyira tuti, hogy még C64-re is kiadják?! Persze, hogy meglesem!

A Super Crate Box egy pörgős, befutott indie game, ami már számos platformon érhető el. Idén decembertől cartridge-on a C64 változat is megvásárolható lesz. A project címe stílusosan Super Bread Box.

Lássuk a preview build működését:

 

 

Nagyon ígéretes. Látszólag szépen megoldották, hogy a nagyon intenzív képernyőt le tudja kezelni a C64, és az irányíthatóság is jónak tűnik, de a grafika és a zene is példás iparosmunka. Paul Koller már a Canabalt esetében is közel tökéleteset alkotott, erről már egy korábbi posztunkban áradoztam. Valószínűleg ez esetben sem kell majd lesajnálni a C64 változatot.

 

Most folytatom pár elkészült játékkal, hogy ne csak a nyálcsorgatás maradjon. Aranyos, és már jó ideje - azaz a megjelenés óta :p - CSDB-n keresztül is elérhető kísérlet a Space Lords, ami egy egyképernyős ügyességi játék, a klasszikus Atari féle Warlords újragondolása. Aranyos grafika, letisztult irányíthatóság, összehangolt működés. A 4 játékos mód pedig garantálja a játékélményt. Ennyi épp elég a sikerhez. Nem csoda hát, hogy X party sláger volt. Ahol kellett egy kis lazítás, és akadt egy 4player adapter, ott nyúzták rendesen.

 

A mai utolsó ajánló pedig egy újabb Vectrex kövület. A Fortress of Narzod, ami egy keményvonalas űrhajós-lövöldözős játék a hőskorabeli vektorgrafikus játékgépre. Ennek dobták "piacra" a kommodorizált változatát még tavaly év végén. Volt alkalmam játszani egy Vectrex játékkal Function-ön eredeti vason, és nagyon élvezetes, ezért bátran merem ajánlani a C64-es változatot is. A konverzió szépen ki van balanszírozva, képes hozni az eredeti platform játékélményét.

 
Ha pedig valaki kedvet kapott hozzá, hogy beszerezze ezeket a játékokat, akkor érdemes ellátogatnia az RGCD portálra, és megboltolni egy szimpatikus változatot a fentiekből, vagy hasonszőrű társaiból, mert a kínálat az (ki gondolta volna) de bőséges.

Jó játékot!

X-akta 2.

2012.10.29. 21:46

Akkor folytassuk, míg meg nem kopnak az emlékek.

A game compon jómagam és Poison is megmérettette magát. 3 játékos Interkarate volt a játékszám. Stratégiai analfabétizmus következtében okosan kilőttük egymást a csoportkörökben, illetve először Poison engem 100 ponttal megvert, utána meg nem bírt a legjobb négy közé beverekedni.

 

gamecompo.jpg

 

Aztán hosszas szünet következett, a szervezőknek meggyűlt a baja a technikával, aminek egy masszív 2 órás csúszás lett az eredménye. Nem is szabadott az alagsori területen tartózkodni. Érdekes megoldás volt. Mindegy, addig lehetett étkezni, vagy akármi mást.

A grafikai compó volt az első versenyszám. Megnyitottak egy lemezoldalnyira való grafikát, és látá vala az Úr, hogy ez jó. Mármint a felhozatal. Sok induló, nagy nevek a listában. Vazzze!!! Örültünk is sorban a szebbnél szebb alkotásoknak, aztán meglepetésre a szervezők felvillantották a 1541 Ultimate menüjét, ahol még két lemezoldal csücsült gfxcompo bannerrel. Itt esett le először az állunk. Már-már előzsűriért kiáltottam volna, de hogyan, mikor jók voltak azok a rajzok.

Aztán következtek a zenék. Nagy meglepetésre Jeroen Tel is nevezett. Bár a végeredmény nem őt igazolja, de csak látszat, mert igen-igen jó alkotásokat tett le az asztalra. Végül cseh barátunk, Sad lett a befutó egy pörgős, de közben kellemesen dallamos és fantáziadús darabbal, a kevéssé ötletes X2012-vel.

 

Sad.jpg

 

A Reyn Ouwehand koncert számomra a csúcsa volt a partynak. Az első sorban tomboltam végig. Reyn nálam a mester, az ikon, a non plus ultra. Az, hogy ott lehettem azt jelenti, hogy kipipálhattam egy nagy célt az életemben. Köszönöm!

 

tnaplo00220.jpg

 

A hangulatról sok mindent elmond, hogy már egy jó ideje ment a buli, amikor Reyn megkérdezte, hogy hány számmal kalkuláljon még, mennyi ideje van hátra, és a szervezők azt felelték neki, hogy: plenty. De Reyn nem adta fel, és még egyszer nekidurálta magát, kiszólt, hogy 2 vagy 3 számot nyomjon-e még lenne, mennyi időt kap, és a szervező srácok azt mondták, hogy maximum 3 órát. Esetleg 4-et. :D

 

tnaplo00188.jpg

 

Aztán kicsit felpörögtek az események, és egy gyors örömzenélésre beszállt Jeroen Tel is. Elképesztő volt a hangulat, még az sem számított, hogy Jeroen kicsit besörözve néha félrenyúlt. Minden belefért.

 

tnaplo00203.jpg

 

Aztán persze vészesen hajnalba csaptak át a mutatók és ideje volt skippelni a democompora, ami a tomboló közönség miatt, akik üvöltve követelték a folytatást nem volt egyszerű. A szervezők kínban voltak, de nem volt mit tenni, szünet következett.

 

tnaplo00222.jpg

 

A compora való készülődés közben elcsíptem Reynt egy fotó erejéig, és kaptam tőle egy autogrammot. Sőt, megkaptam végül az este folyamán használt pengetőjét is csak úgy szuvenírnek. \o/

 

tnaplo00224.jpg

 

A demo compot hatalmas várakozás övezte. A hallott pletykák nagy verseny hírét keltették. De ekkora robbanásra senki nem számított. Több, mint 20 alkotás csapott össze. Mindenki nyugodtan csücsült a székén, amikor a beharangozott Another Demo az Anonymous csapattól el lett indítva. Egy hangulatos kis Booze Design fricska után beütött, hogy az Oxyron visszatért a Coma Light 13-ik részével. Így kell visszatérni! A Fairlight tagok kezdtek kicsit kényelmetlenül ülni a székükön, de a Genesis Project-eseket is tuti leverte a víz. A többi demo alatt az emberek már csak azt figyelték, meg tudja-e ütni valaki a színvonalat. Pedig voltak nagyon jó alkotások, mert nem szarral gurított az Arise, a Glance, a Hitmen, a Level 64, a Dekadence és persze a nagy visszatérő Censor sem, de hát ilyen egy verseny.

 

tnaplo00226.jpg

 

Szünetet rendeltek el félidőben, mert 3 órás C64 democompo talán még soha, sehol nem volt. A végén pedig mindenki úgy jött ki a teremből, mintha minimum a nyúl üregéből mászott volna elő.

A vasárnap aztán a gratulációk jegyében telt. Mindenki elemezgette a történteket, a dobogóról lecsúszottak kicsit csalódottan, ám felspanolva nyilatkoztak a történtekről. Angelday társaságában próbáltunk mélységet keresni az egészben. Megállapítottam, hogy a C64 scene örök, illetve amíg a jelenlevők ki nem kopnak erről a világról, addig szép lassan, de biztosan pulzál majd a scene aktivitás egyre javuló minőség mellett. Jó példa erre a Censor visszatérése, de főleg az Oxyron, akik annyiszor szorultak már a második helyre, és most nem engedtek a 21-ből, és bejött. Új etalon született. Maghalt a király, éljen a király!

 

Itt a Tehernaplón lesz még pár X party related poszt. Maradjatok velünk, mert meg kell csócsálnunk mindent, ami most ránk zúdult!

süti beállítások módosítása