Számtechóra a 80-as években

2012.11.15. 01:34

Egyre másra hallani a hazai híradásokban, hogy az informatika fontos eleme a magyar oktatásnak, urambocsá programozást kellene oktatni elemiben. Persze ez mellett a legfrissebb pletyka, hogy csökkenteni fogják a számítástechnika órák számát, szóval valójában nincs koncepció. De ez nem újdonság, egy jó ideje nincs már.

Pedig a hazai informatika oktatás ahogyan indult, nem volt determinálva a sikertelensége.

Amikor én jártam az általános iskola felső tagozataiba, akkor indult az egész. Bár nem volt számítástechnika óra, de fakultatívan, az órák után hetente néhányszor ottmaradhattunk a suliban nyüstölni a C64-eket, Commodore 16-osokat és Plus 4-eket. A tanerővel karöltve ismerkedhettünk a masinákkal.

Az oktatásügy komolyan vette a dolgot, pár év alatt felpörgette az eseményeket. Érdekes, de a mi kis falusi iskolánkat is felszerelték gépekkel, könyvekkel, különböző oktatási segédanyagokkal. A tanárok meg csak belerázódnak, gondolták.


A C64-ek szerepe a korai magyar informatikaoktatásban letagadhatatlan. A Hajnal-Némethy-Czapáry-féle középiskolai matematika könyveknek az utolsó fejezeteiben masszívan C64 BASIC programozás volt. Még 2000 környékén is tanultak ezekből a könyvekből, igaz az érintett, utolsó fejezeteket általában elhagyták a matematika tanárok.

 

matek.JPG

 

Alább pedig a Szemléltető Oktatás néhány faliplakátja következik, amelyek nagyon frappánsan mutatják be a C64 működését, és a legfontosabb tudnivalókat a számítógépről. Nekem a gépi kódú utasításokról szóló táblázat tetszik a legjobban. Aprólékos és komplex. Szeretem. :)

 

01.jpg

 

02.jpg

 

03.jpg

 

04.jpg

 

05.jpg

 

06.jpg

 

07.jpg

 

08.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://tehernaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr104907811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerilgfx 2012.11.16. 12:04:15

programozást már kb 1998 óta oktatnak elemiben, 8. osztályban, illetve a számítástechnika szakkörökön már a 7. osztályosoknak is.

Adsr 2012.11.19. 11:31:42

Már ahol! Én max Comenius Logo-t, vagy Imagine Logo-t, de azt is csak a gondolkodás-, logikafejlesztéshez. Mi a fenének programozást tanítani a gyereknek? Csak azért, hogy megkapja belőle az egyest és rontsa az átlagát? Emléxek a fősulin vizsgatanításon pont valamilyen rendezési algoritmusokat kellett tanítanom a gyerekeknek. Szépen nyomatom nekik a témát, csak néztek ki a fejükből, egy kukkot sem értettek. A vizsgáztató tanárom abba kötött bele, hogy miért használtam én külön "változót" két változó tartalmának megcseréléséhez. Hiába mondtam neki, hogy ha az egyik tartalmát simán beletölteném a másikba, akkor honnan lenne meg az eredeti tartalma, hogy áttöltsem az elsőbe. Kötötte az ebet a karóhoz, hogy nem kell ideiglenes tároló, hogy az nincs a tananyagban, nem kell ilyet tanítani...

Gerilgfx 2012.11.19. 17:35:10

hát nemtom hogy miért kapna egyest, egy PRINT meg egy FOR ciklus nem vág senkit földhöz, akit meg igen, hát az meg így járt, és készüljön fel a segédmunkás életre.

Gerilgfx 2012.11.19. 17:36:47

amúgy tényleg nem kell hozzá ideiglenes tároló:

a = a + b;
b = a - b;
a = a - b;

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.11.19. 18:58:10

PC-n Assembly-ben XCHG AX,BX csak egy bájt :)

adsr 2012.11.20. 09:16:06

@Gerilgfx: Végül is igazad van, de a tananyag egyszerűen csak így szólt, hogy a két értéket megcseréljük, nem volt bővebben kifejtve, milyen módon. Mivel akkoriban még elég sokat programozgattam, ezért tartottam hülyeségnek -ha már programozást kell tanítanom-, hogy ilyen pongyolán van megfogalmazva a szöveg.
Mellesleg igen is a nagy átlag számára a for és egyéb ciklusok elég idegen dolgok, kell egy-pár óra, mire megértik a működését.

Gerilgfx 2012.11.20. 17:25:19

@öregvas: és pontosan azért ülnek az iskolában napi 6-7 órát, hogy ezt a sok bonyolult dolgot megértsék. az iskola feladata az, hogy olyan ismereteket oktasson a diákoknak, melyeket később aztán felhasználhatnak mindennapi életük során. programozni meg néhány nagyságrenddel fontosabb, mint azt megtanulni, hogy 3. büdösszájú henrik milyen verset írt a 8. feleségének a születésnapjára. a mai világban már bármikor bejöhet egy feladat akár még egy autószerelőnek is, hogy hamar lpt-n egy algoritmussal betoljon egy vezérlőjelet, vagy akármit. erre egy egyszerű BASIC tudás pontosan elegendő. szó sincs arról, hogy az iskolákban mindenkit c++ sztárcodereknek nevelnének, de valami rálátást muszáj oktatni, és oktatnak is már régóta. én ezzel tökéletes mértékben egyetértek.

Gerilgfx 2012.11.20. 17:27:26

@öregvas: azzal természetesen én se értek egyet, hogy mondvacsinált indokokkal rontsa az oktató egy algoritmikailag helyesen megoldott probléma osztályzatát.

Adsr 2012.11.21. 09:13:10

Ja, gondolom rájöttél, hogy öregvas=adsr, nem néztem, hogy éppen az öregvas nicknevem jelenik meg :-D!

CargoSGR 2012.11.21. 09:59:31

Kettõs ügynök. :)

Szerintem is lehetne programozás, de hogy külön tantárgy legyen?! Elõre is elnézést a számtech tanároktól, de ha most se programozás, se szélesebb-mélyebb gép és oprendszer(ek) ismeret, se történelmi áttekintés, akkor azok az órák nem sokat érnek.

Az, hogy ki mivel mire megy: most is szerezhetõ 2-es meg 5-ös minden tárgyból.

CapaC 2012.12.29. 18:06:45

Középiskolában kezdetben még C64-en tanultam programozást, majd PC-n pascalt. Otthon akkor még csak C64-em volt és a 286 volt az átlaggép :) hát őszintén vért izzadtam a pascallal mivel a DOS, és NC kezelését NEM oktatták hehe... fingunk se volt a PC-ről úgy meg nehéz. Könyv nuku, az osztályban 2 embernek volt PC-je. Nehéz időszak volt!
Én is benne vagyok az oktatásban és látom ma mit oktatnak (kéne oktatni) a suliban. Szerintem nem baj ha nem tud buborékkal rendezni a kiscsóka, de megtanulja az alapokat. Windows alatt of korsz mivel 99%-ban azzal fog találkozni és tudja mi az a mappa, meg a fájl, esetleg képes megírni majd az önéletrajzát, neten keresni, programot telepíteni, stb. Ezek nélkül szerintem nincs értelme a programozást elkezdeni. Persze középoktatásban más kell valami kis prog alap is csak hogy ráérezzen az ízére.
süti beállítások módosítása