A különféle demoscene platformoknak megvannak a sajátosságai. Persze ez nem azt jelenti, hogy egyes műfajok csak és kizárólag egy géposztályra korlátozódnának. Gondoljunk csak az ANSI gfx-re, ami leginkább FP-n jellemző megnyilvánulási forma, de létezik a C64-es "megfelelője"; a karakter-grafika.
 
Ezen írás az egyik (A többiről majd később!) olyan műfajról szól, ami tipikusan a C64-esen terjedt el. Ami nem más mint a noter, writer (nem graffitisek) jelenség. Ne becsüljük le az ilyen apróságnak tűnő "részleteket". Többek között ezek a kis különbségek adják meg egy adott platform ismérveit és teszik egyedivé.
 futurw.png
Először a 'writerek' jelentek meg a '80-as évek közepén. Itt álljunk is meg! Mi a különbség 'writer' és 'noter' között? Azokat a tool-okat amik a billentyűzetről érkező összes jelet (karakterek, kurzor mozgás, törlés, "színezés") tárolják, majd "visszajátszák", 'writer'-nek illik nevezni. Ezzel a módszerrel elérhető, hogy amikor olvassuk a szöveget, olyan mintha valós időben íródna.


graffnot.png
A 'noter'-ek a kész, megszerkesztett szöveget tárolják és valamilyen látványos (???, már amelyik - szerk.) módon tárják az olvasó elé. Az évek során rengeteg noter típus látott napvilágot: sideborder (szöveg van a kereten is), logo-os, proporcionális, sprite-okkal "megspékelt"...stb. Igazából a swap az, ami nagyban generálta a noter gyártási dömpinget. A swapperek a leveleiket noterbe írták, majd a lemezre felmásolva küldték szét. Ha valaki hosszú leveleket írt, sok papírt spórolhatott, nem beszélve arról, hogy könnyebb lett a 'pack' tömege is. Egy valamit is magára adó csapatnak kellett, hogy legyen saját note készítője. Meg különben is, más noter-je sose lehet olyan jó mint a sajátunk!
 faces1.png
Itthon a Faces műhelyéből került ki a legtöbb noter. Érdekes, hogy a 'Facenoter' az akkori legnagyobb rivális; Graffity csapat munkájának a továbbfejlesztett változata. A 'Facenoter' külföldön is nagy karriert futott be, több módosítása jelent meg. A 'tökéletesítések' amúgy is jellemzőek a műfajra; hol több memória kell a zenének, hol
multispeed lejátszó szükséges, vagy csak egyszerűen hibát kell javítani.

A fejlesztések "netovábbja" a cseh Unreal csapat; 'Timenoter' nevű terméke. Nem akarom felsorolni mennyi mindent tud, csak egy példa: van lehetőség sorkizárt szöveg írására is! (az minek? -szerk.) Népszerű tool-ok voltak még az Octanoter és Iceball (noter mániákus) művei.


timen.png
Azt hiszem nálunk a legismertebb noter a 'Stubby-Noter'. Kevés lehet az olyan (igazi) C64 tulaj aki nem találkozott a 'Proszolg' hirdetésével a '90-es években, ami 'Stubby-Noter'-rel készült. Kék képernyő, fehér (ROM) karakterkészlet, JCH zene; egyszerű és kis helyen elfér. (Fogadok most sokan kapásból tudják, hány blokk-ot is foglalt a Proszolg reklám!)


stubby.png
Visszatérve a hazai vonatkozású noter-ekhez meg kell említenem a Pride (MegaNoter) és a Cadgers (Cadgers-Noter) csapatok tooljait, amik külföldön is ismertek és kedveltek lettek. Remek munkák.
 
Lehet, hogy a noter-ek sokkal körülményesebben kezelhetők, mint egyéb információ közvetítő megoldások (pl.: info.txt-ek), de legalább nem olyan unalmasak és jellegtelenek.

A bejegyzés trackback címe:

https://tehernaplo.blog.hu/api/trackback/id/tr724784806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása